Oct 23, 2009

trip neraka ke port dickson.

pukimak!!memang pecah gile babi jalan dalam/lame kl ke port dickson!!!so sempena cuti diwali tuh gua dah plan nak ke pd berbasikal.ade gak surf surf blog orang nak cari tips tips kesana.tapi gua banyak jumpe pasal yg racing beskal nye la.dan ade blog bercerita tentang berbasikal ke port dickson dari salak tinggi sepang.so gua pun buat planning route routes yg gua nak amik dari google maps dan juga berbekalkan cerita ke pd dari salak tinggi tuh.setelah plan beberapa hari sebelum nak gerak gua diecide gua amik route yg akan tembus ke salak tinggi dari kl tuh.jalan ni jalan lame ke port dickson dan bole juga pegi seremban,dan jalan ni melalui kuala lumpur>bandar tun razak cheras>sg besi/pekan sg besi-tembus di serdang>kajang/sg merab>salak tinggi>sepang/pekan sepang>tanah merah>lukut dan sampai ke port dickson.Tujuan gua amik jalan lame nieh pasal risau highway beskal tak bole masuk dan mengenangkan kawan kawan cakap highway ke seremban bukit die macam bangsat/celaka brutal so gua budget jalan lame/dalam memang cocok untuk orang orang macam gua yg dalam idup,sukan kedua paling favouritenye adalah melancap!tapi macam selalu...lu budget orang ni suka kat lu,tapi sebenarnye die cakap kawan aje.......
so barang barang semua dah siap atur(bole tahanla organizenye)helmet dah pinjam,spannar dah pinjam,tiub dah beli beskal dah check dan gua gerak pukul 7 pagi sabtu.sebenarnya hajat nak gerak time pukul 3 pagi sabtu untuk layan ride malam tapi terlajak tido,alarm handphone tak seannoyying macam pagi pagi hari kerja biasa.adoi!kote!gua macam dah terbayang-bayangkan keazaban yg bakal gua lalui dibawah matahari terik disepanjang jalan jalan tuh nanti.makan pagi lebih kurang kat anandur gua pun mulakan perjalanan.yg kelakonye time gua nak gerak tuh gua dengar sayup sayup "..kujejak jalan yang berliku,membawa jiwaku memburu impian...."so gua suppres semangat rempit yg terpendam sedia ada dalam sanubari gua nieh dan mengingatkan diri gua,beskal lagi mesra alam dan punkrock!dan menuju kedestinasi pertama bandar tun razak cheras.google maps dah siap print dan ikut map gua kena ikut jalan lok yew untuk kebandar tun razak cheras dan terus tuju ke highway sg besi/pekan sg besi.dalam perjalanan kesana gua jumpe highway tapi gua tak tau highway ape sebab gua tak hebat sangat jalan jalan didalam lembah kelang nieh walaupun gua keje despatch.tak ade ape yang menarik dan macam biasa kl penuh ngan keta,keta,keta.ikut jalan sg besi dan singgah pekan sg besi jap minum air.pekannye kecik je dan berdekatan dengan stesen lrtnye.gua perasan highway yang gua ikut nieh gua tembus mines dan sedar gua dah sampai serdang pasal gua jumpa stesen train komuter serdang dan dari sana harus menuju ke kajang.time nieh gua dah mula perasan mungkin routes yang gua cari dari google maps ni macam gua dah salah percaturan jek untuk memilih jalan.tapi dalam hati mampos la!,kate nak tengok tempat orang!tapi positif mental outlook ni nanti akan nyaris nyaris kecundang bile gua lalu jalan jalan dari sepang ke tanah merah seterusnye ke pd nanti.....jalan dari serdang ke kajang memang ikut jalan dalam,jumpa kampong yang dah lupa gua namenye disepanjang jalan ayer itam untuk menuju ke kampong sungai merab/jalan sungai merab.dan kat kampong sg merab nieh la gua sesat!cibai!pasal google maps tunjuk gua kena guna jalan utama 1 untuk masok ke jalan B48 yg menuju salak tinggi sepang.bila gua kuar jalan sg merab nieh gua jumpe jalan utama aje,bukan jalan utama 1.time nieh pukul 12 lebey dan panas memang terik gile dan gua diecide untuk rehat 1/2 jam kat jalan utama ni dibawah pondok tunggu bas.so time rehat nieh gua fikir mungkin jalan utama 1 ni kat depan lagi.jalan utama ni berbukit bukit tipikal jalan jalan lame so kena la gua turun naik bukit nieh carik sungai semenyih pasal dalam google maps print gua menunjukkan kena seberang sungai ni untuk menuju jalan B48.cari cari dalam panas terik turun naik bukit yg memang celaka/bangsat brutal mula makan semangat gua.abiskan dalam 1 hour time diatas jalan nieh saje!!!gua berenti tanyakan direction dari bro kedai runcit dan die kata bahya jalan lame nieh banyak cabang baik pakai highway lagi senang straight aje.dalam hati betul jugak,tapi jalan nieh macam dah dekat untuk ke pekan sepang dan takkan gua kena patah balik untuk ke highway terdekat!!time ni gua dah pecah gile babi diambang keletihan tahap halusinasi hilang pertimbangan so gua budjet patah belakang balik aje cari highway.tapi on da way patah belakang gua jumpa kedai goreng pisang dan terfikir apa salahnye tanya jalan lastcall.dan memang akhirnye brader nieh tunjuk route yg betul untuk ke jalan B48.rupanye jalan ni akan jumpe sekolah teknik dan menuju ke jalan kajang dengkil yg bole masok route B48 ni.dalam print google map gua estimation jalan ni adalah 5 jam berjalan kaki untuk ke pekan salak tinggi sepang,fuck sial!!matahari terpacak tinggi straight atas kepala gua dan adoi ibu Gaia kenapa time ni tak redup lak!!!!jalan ni ok kurang bukit cuma panas terik buat gua keletihan amat dan start sini gua pakai gear paling kecik skali dah tak larat nak pedal laju.jalan ni melalui kampong kampong kecil dan skali skale jumpa ladang kelapa sawit.singgah di salak tinggi makan nasi padang paling awesome dan sampai di simpang enstek sepang.ermmm dah dekat ni gua pujuk hati kecut gua tapi bile gua tengok batu km tertulis port dickson ade 24 km lagi!gua rasa nak meraung dan teringat kat helmet sgv trendy kuning gua kat rumah!!route 5 ni akan melalui tanah merah yg banyak ladang kelapa sawit.gua teringat dengan clip video yg gua tonton tentang ladang kelapa sawit yg dah mengancam penghuni hutan macam orang utan dan sesetengah orang asal yang masih bergantung carik rezeki dari hutan hutan ni.ladang ladang ni pon masok tanah tanah pusaka orang orang asal ni.dan akan ade joint venture antara malaysia dan indonesia untuk ladang kelapa sawit terbesar dalam dunia.yang ironisnye dieropa ade bandar yg pakai biofuel untuk jana pekan mereka tapi tanpa mereka sedar kat sini ladang kelapa sawit tuh yang membunuh kehidupan utan utan tuh sendiri.
seingat gua jam dalan pukul 5 lebey tapi panas masih lagi terik dan gile babi gua rasa jalan nieh yang paling brutal celaka bangsat skali.bukitnye tak tinggi tapi banyak!kat sini gua dah pecah gile babi dan rasa macam nak bentang aje khemah tepi jalan,tido esok balik kl!!!tapi tinggal 15-16 kilo je bai!takkan nak giveup!!!bile hari semakin gelap gua makin lega dan akhirnye gua keluar jugak dari neraka tanah merah ni menuju lukut dan port dickson.gua rasa gua sampai pekan lukut dalam pukul 8 malam dan dari sana ade 4-5 kilo aje ke pantai pantai peranginan port dickson.jalan dari lukut ke pd agak sempoi,tapi mungkin juga semangat gua dah berkobar balik so pedal pon sempoi tara hal.melihat lampu lampu di pekan lukut ni buat gua rasa lega,tah mungkin dah biasa ride kat kl cahaya terang benderang dan hiruk pikuk membuat gua rasa selamat plak.dan bile gua jumpa pantai pertama bagan pinang,campak beskal tepi pantai terus terjun kena air laut dan ter duduk kat atas pantai.gua sampai pukul 8.45-50,12 jam lebey!pas mandi makan dan rehat rehat layan pantai.bayank gak orang kat sini mungkin pasal cuti diwali.ade 2 -3 camp pasang dan ramai yg layan barbeque tepi pantai.
tido dalam camp malam tuh tidak selancar yg gua sangka pasal malam tuh ujan lebat dan gua terpaksa pindah lepak bawah pondok kat tepi pantai tunggu ujan berenti dan tido dalam khemah yg basah.esoknye aktiviti berriadah bertourist touristsan dan jumpa yati untuk die bawak gua ke pantai tanjung tuan.sebenarnya kat pd ade pantai pantai yg best dan tak ramai orang pegi.port yg yati bawak ni kena masok melalui hutan simpan tanjung tuan dan ade sedikit trekking ke dalam hutan untuk sampai ke gigi pantai.jumpa satu perigi dalam hutan ni dan yati kata perigi ni perigi dah lama zaman zaman sultan sultan dulu dah ade.awesome gak trekkingnye dan bagi gua agak unik pasal gua tak ade pengalaman sambil dengar bunyi ombak layan pantai dan sekaligus dengar riuh hutan kat tepi pantai.bayank cite gua dengar tanjung tuan ni mistikal dan keras dan cakap yati kat sini pon port port orang bermeditasi mendalami rohaniah dan spiritual.ade rumah usang roboh disitu dan katanye ade kubur kat bawah runtuhan runtuhan kayu rumah tuh.tapi gua selak selak tak nampak lak.cuma gua terbayangkan mungkin ni dulu port orang yg dah bosan ngan masyarakat dan tinggal jauh pon lebih baik untuk die.isolasi kadang kadang bole menjana sesuatu yg kreatif dan unik.lebih baik hidup cara kamu dari berkompromi tak berhabisan.tapi time tuh air surut so tak bole mandi.layan jalan jalan dan snap snap photo aje.
petang lebey kurang balik ke campsite gua untuk gua mandi dan tido dan bersiap untuk ke rumah yati pasal die kate dia dan adiknye nak tumpang gua balik ke kl!malam sebelum ke rumah yati gua singgah pekan port dickson jalan jalan dan makan.kat sini bike comuting agak kurang lak.jarang gua terserempak ngan worker worker berbasikal macam di kl.cuti mungkin cuma time lepak kat lukut minum air gua ternampak sorang uncle ni bawak beskal berbodykan klunker!awesome!!!!balik kl naik keta!pecah beb lagipon isnin gua kena keje dol!!!apa yg gua belajar dalam trip ni jangan gerakl time tengah ari,pecah nanti lu!dan mungkin gua pecah sangat pasal gua tak training untuk trip jauh ni dan gua gagal dalam navigasi pon pasal google maps yg gua setting untuk cari jalan gua pilih yg kurang bijak.gua perasan ade jalan jalan yg lain dari map ni.baik research awal awal,tapi all in all pengalaman yg best!inspirasi bagi trip ni,trailer movie where the wild things are,catharsis(desert without mirage),kenny arkana,arcade fire(wake up)